Lumile posibile

Cum e posibila
cunoasterea si cum e posibila lumea in care traim? E o intrebare suficient de
importanta ca sa merite sacrificiul catorva lecturi filosofice.

Pt. Kant, cunoasterea
obiectului era posibila datorita formelor apriori ale gandirii. Noi nu
cunoastem lucrurile asa cum sunt, independent de intentia de a le cunoaste, ci
asa cum ne apar cand incercam cu capacitatile noastre de cognitie sa
interactionam cu ele. Lumea in sine ne va ramane necunoscuta atat timp cat
experienta lumii este posibila doar prin intermediul categoriilor apriori ale
gandirii. (V. HERSCH, Jeanne. Mirarea filozofica : istoria filozofiei europene.
Bucuresti: Humanitas, 2006, capitolul destinat gandirii kantiene).

Insa realitatea nu
este numai ceea ce ni se intampla, ci este suma a tot ceea ce ni s-ar fi putut
intampla, si intr-un sens mai larg suma a tot ceea ce se poate imagina.
Potrivit lui David Lewis si a realismului modal, lumile posibile nu sunt doar
lumi imaginare. Diferentele dintre lumile posibile nu tin de locul sau timpul
in care se afla ci de modalitatea de existenta, toate lumile posibile fiind
la fel de reale ca si lumea noastra, lumea actuala. Dar in ce fel sunt posibile
lumile posibile. Iancu Lucica, in prefata la editia in romana a lucrarii Despre
pluralitatea lumilor posibile
a lui David Lewis (Bucuresti: Editura Tehnica,
2006), se intreaba care ar putea fi natura lumilor posibile? Putem spune, se
intreaba prefatatorul, despre ceva care nu s-a intamplat si nici nu se va
intampla ca exista? In ce fel exista obiectele care nu exista de vreme ce
atunci cand spunem ca un obiect nu exista facem totusi referire la el?
Proprietatea existentei, spune Iancu Lucica, este ca nu poate fi negata fara a
fi in acelasi timp afirmata. Ceea ce urmeaza sa se intample nu e nici sigur
(atunci ar fi predestinate) si nici imposibil (din acelasi motiv), iar ceea ce
s-a intamplat se putea intampla si altfel. Ceea ce se va intampla

maine e doar posibil. Posibilitatea ne cere insa sa
acceptam ca exista lucruri care nu exista. Modurile in care lucrurile ar fi
putut fi reprezinta o multiplicitate de lumi posibile, iar lumea noastra este
una dintre aceste lumi. Cartea lui David Lewis trateaza intr-o maniera care
ramane sa o aprofundez caracterul indexical (dependent de context) al
actualitatii lumii noastre si a contrapartilor noastre din lumile posibile,
teorie propusa ca alternativa la identitatea transmundana.

 
Daca ratiunea este
intermediarul pentru a avea acces la lumea noastra, generatorul nostru de
realitate, fictiunea este singurul mod prin care avem acces la lumile posibile.
Nu putem observa direct alte Universuri, deci trebuie sa folosim o teorie
spune David Deutsch in Textura realitatii (Bucuresti: Editura Tehnica, 2006, p.
261). Existenta Multiversului este probata de David Deutsch, intre altele, prin
fenomenul interferentei luminii: impresia de unda a traiectoriei fotonului care
trece prin fanta se datoreaza coliziunii acestuia cu un foton invizibil care
apartine unei alte lumi. Faptul ca particulele elementare tind sa aiba
comportamente paradoxale pentru observatorul din aceasta lume ne obliga sa acceptam interferenta lor cu particule
neobservabile din universuri paralele.

Mai mult decat atat, poate ca in fiecare moment alegem lumea in care traim.



Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Copyright © doro     Powered by WordPress MU    Designed by WPDesigner    Hosted by www.weblog.ro
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X