Optimism util

Eu, ca unul care cred in interdependenta complexa dintre ceea ce gandim si ceea ce ni se intampla dpdv social si politic, gasesc tonic si oportun modul senin in care Grete Tartler, autoarea lucrarii Identitate europeana, trateaza teme care ii fac pe unii analisti mai incrancenati sa foloseasca tot vocabularul cu care se pot descrie catastrofe.
Astfel, nu i se pare nimic in neregula cu faptul ca " identitatea europeana ramane inca duala, constiinta nationala coexistand cu cea europeana. Traim cu doua identitati: unicitatea poate fi pastrata concomitent cu promovarea intereselor comune" (p. 91).
Despre costurile multilingvismului observa ca dupa 2007, cele 27 de limbi oficiale vor da 420 de combinatii lingvistice fiind nevoie de o armata de traducatori : "serviciile lingvistice consuma in prezent o treime din bugetul anual al Parlamentului european". Pret pe care, in final, multilingvismul il merita, fara insa sa se poata evita avantajele existentei unei limbi acceptate si insusite de tot mai multi, cum e engleza, "devenita o <<limba fara natiune>>, deoarece vorbitorii de engleza din lume sunt de trei sau patru ori mai numerosi decat nativii" (p. 103).

Valorile romanesti sunt si ele reconsiderate, defectele imputate romanilor, hotie, dezorganizare, idealism, superficialitate, conservatorism, palavrageala, "apar deseori si in criticile aduse unor parlamentari de la Bruxelles. Sunt defecte individuale, care nu caracterizeaza nici vreun popor  in intregime, nici reprezentantii Uniunii Europene in masa… Calitati admise ale <<firii romanesti>>, precum iertarea si ingaduinta, sau altele contestate, precum smerenia, evitarea ciocnirii cu adversitatile vietii, rabdarea, aplecarea spre compromis – calitati axate pe intelepciune si toleranta, pe versabilitate diplomatica – se integreaza azi foarte bine in ansamblul identitar european." (p. 176).

Grete Tartler se indoieste de obligatoriul conflict dintre civilizatii, oferind exemple clare ale unor congruente intre crestinism, iudaism si islamism, evocand cazuri de apropiere efectiva in istorie (situatia respectabila a invatatilor evrei in Spania musulmana sau functiile importante ocupate de crestini in Imperiul Otoman). Ea reaminteste ca islamismul este o religie a pacii iar sensul principal al gihad-ului este acela de "stradanie pe calea evitarii raului, lupta spirituala, si abia prin extinderea sensului, lupta impotriva celor care fac rau familiei, societatii, tarii" (p. 121)

Migratia este si ea dedramatizata fiind redat caracterul paradoxal al politicilor de control al fluxurilor migratorii: "s-a observat ca, in general, migrantii nu doresc o stramutare definitiva, ci se vad obligati la aceasta de catre politicile restrictive fata de imigratie . Libertatea de circulatie si simplificarea transferului de beneficii duc la cresterea migratiei temporare." Si eu sunt convins ca dupa ce romanii vor circula mai usor prin UE vor vedea cu alti ochi avantajele vietii in Romania. "Ambele regiuni, spune Grete Tartler, (trimitatoare/primitoare) profita de pe urma migratiei, mobilitatea sporind eficienta pietelor de munca" (p. 162).

Nu sunt de ratat aceste eseuri din cartea Identitate europeana care se citesc usor si nici nu iti risipesc timpul, Grete Tartler dovedindu-se o voce lucida, relaxata, informata.


Leave a Reply

(insereaza codul din stanga)
Copyright © doro     Powered by WordPress MU    Designed by WPDesigner    Hosted by www.weblog.ro
Weblog

Toate drepturile rezervate Weblog.ro

X